Opleidingen (ontdek hier de openstaande opleidingen in open aanbod)

U wil dat uw medewerkers blijven groeien

U bent er van overtuigd dat de mens binnen uw organisatie een essentiële schakel is om de missie, visie en doelstelling te realiseren. U wil uw competenties ontwikkelen of uw mensen kansen geven hun competenties verder te ontplooien en hun talenten beter tot uiting te laten komen.

Onder welke vorm bieden wij opleiding aan?

Bij het begin van elk werkjaar brengen wij een opleidingskalender uit met een waaier aan open opleidingen waarvoor u individueel kan inschrijven. Een overzicht van deze een- en meerdaagse opleidingen vindt u op de website.

Wanneer uw organisatie op zoek is naar een specifieke opleiding of ondersteuning binnen een veranderings- of verbeteringstraject, dan organiseren wij in overleg met u een in-huis opleiding op maat. Aan elk traject gaat een verkenning vooraf naar de onderliggende verwachtingen en specifieke leerdoelstellingen.

We hebben een specifiek in-huis aanbod gericht op de zorgsector.

We begeleiden enkele langlopende intervisiegroepen waarvoor u zich kandidaat kan stellen.

Voor welke opleidingen kan u bij ons terecht?

De opleidingen die wij bieden, kunnen we in zes categorieën opdelen:

• management: samenwerking tussen gemeente en OCMW, strategische beleidsplanning, missie/visie, bestuurskunde en managementtechnieken, projectmanagement, procesmanagement, groeitraject voor leidinggevenden

• HRM: selectie- en interviewtechnieken, competentiemanagement, talentmanagement, duurzaam loopbaanbeleid, het Nieuwe Werken, …

• teamgerichte competenties: managementteam, interne communicatie, samenwerken, intervisie,…

• persoonlijke competenties: stresshantering, assertiviteit, functioneren vanuit je talenten, herbronnen in je job, werken met waarden: je eigen drijfveren en organisatiewaarden op elkaar afstemmen, bewust omgaan met je eigen stijl van hulpverlening, creatieve werkvormen, omgaan met conflicten, omgaan met stress en blokkerende gedragspatronen, gedachten en emoties. Voorkomen van een burn-out, met gerichte aandacht aan het werk, verbinding maken met lastige medewerkers,…

• leidinggevende competenties: doeltreffend leidinggeven, coachend leidinggeven, coachinggesprekken voeren met medewerkers, leidinggeven voor ploegbazen, plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken, gedragsgericht interviewen bij selectiegesprekken, besluitvormingsprocessen begeleiden van brainstorm tot beslissing, het voeren van verzuimgesprekken,…

• communicatieve competenties: vergadertechnieken, klantvriendelijkheid, omgaan met agressie, helder communiceren, onderhandelen, klachtenbehandeling, wervend schrijven, bemiddelings- en conflictoplossingsgesprekken voeren, lichaamstaal leren observeren, lezen en interpreteren, slechtnieuwsgesprekken voeren binnen de zorgsector, spreken voor  publiek,…

Hoe kijken wij naar leren?

Leren staat nooit los van de levens- en werkcontext, de houding, leerverwachting en -doelen van de deelnemer. Dit houdt in dat wij vorming niet alleen plaatsen binnen de persoonlijke loopbaan en ontwikkeling, maar ook en vooral binnen het breder kader van de totale organisatieontwikkeling. Als WIVO een vraag tot vorming krijgt, is het dan ook een reële bekommernis dat dit een bijdrage kan leveren tot het beter functioneren van het individu, de dienst en de gehele organisatie.

Wij willen dat mensen effectief leren en besteden dan ook veel aandacht aan de transfer van het geleerde naar de dagdagelijkse werkvloer. Om ervoor te zorgen dat iedereen op zijn eigen manier en tempo kan leren, gebruiken we zeer diverse werkvormen. Hierbij laten we ons inspireren door de “leercyclus van Kolb”.

Meer over de leercyclus van Kolb...

Wij wensen een actieve en kritische inbreng van elke deelnemer . We leggen immers sterk de nadruk op volgende aspecten:

  • ervaringsgericht, de eigen praktijk wordt in de kijker gesteld en deelnemers bespreken concrete situaties, zodat de vorming zo dicht mogelijk aansluit bij de eigen werkcontext;
  • in de dagelijkse realiteit toepasbaar;
  • met actieve inbreng van de deelnemers;
  • degelijke inhoudelijke en theoretische kaders.
WIVO, voor vorming een slimme keuze!

Enkele referenties van projecten de voorbije vijf jaar

Gemeenten: Aartselaar, Anzegem, Assenede, Balen, Beersel, Bertem, Boortmeerbeek, Bredene, Brugge, De Haan, Edegem, Eeklo, Evergem, Gistel, Grobbendonk, Haaltert, Halle, Hamme, Hasselt, Heuvelland, Houthalen-Helchteren, Ichtegem, Kalmthout, Knokke-Heist, Koksijde, Kuurne, Langemark-Poelkapelle, Lendelede, Lokeren, Mechelen, Menen, Middelkerke, Mortsel, Nieuwpoort, Ninove, Oostende, Oostkamp, Poperinge, Ranst, Roeselare, Rumst, Sint-Katelijne-Waver, Sint-Niklaas, Sint-Pieters-Leeuw, Staden, Wervik, Wetteren, Wevelgem, Wijnegem, wingene, Zoersel, Zonnebeke, ...

OCMW: Alveringem, Balen, Beveren, Bornem, Brugge, Edegem, Essen, Evergem, Gistel, Grimbergen, Halle, Hamme, Harelbeke, Heist-op-den-berg, Herentals, Ingelmunster, Kalmthout, Knokke-Heist, Kortrijk, Kuurne, Leuven, Lichtervelde, Mechelen, Menen, Merelbeke, Middelkerke, Mortsel, Oostende, Oostkamp, Opwijk, Ranst, Roeselare, Sint-Gillis-Waas, Staden, Veurne, Waregem, Wervik, Wevelgem, Wingene, Zandhoven, Zedelgem, ...

Andere: Agentschap voor Overheidspersoneel, AGO, Attr@ctief, AZ Sint-Jan, BLOSO, Brandweer Kuurne, Brandweerschool Oost-Vlaanderen, Concertgebouw Brugge, EIPA, FOD Justitie, FOD Volksgezonheid, GO!, Hogeschool Gent, HOWEST, IMOG, Inagro, Leiedal, Locus, Mirom, OFO, OPZ Geel, OVSG, PIVO, Politiezone RIHO, POM, POV, Provincie Antwerpen, Provincie West-Vlaanderen, Provincie Vlaams-Brabant, RESOC-SERR, RJV, RSZPPO, SBR, Scholengroep Antigon, Scholengroep Brussel, TMVW, UGent, Vlaamse Volkstuinen, VLM, VLO, VVSG, Waterbedrijf Knokke-Heist, Politieschool West-Vlaanderen, WINOB, WIV, WOBRA, Zeepreventorium, ...

Meer informatie Contacteer ons vrijblijvend met uw vraag. In een persoonlijk gesprek verkennen wij uw vraag en behoeften. Vervolgens werken wij een offerte op maat uit.

Contactpersoon: ruth.vehent@wivo.be 050 40 31 85

“Tijdens de tweedaagse opleiding ‘klantvriendelijk onthaal’ kwam uitvoerig aan bod hoe men het best reageert in bepaalde situaties. De interessante theorie werd gekoppeld aan praktische oefeningen door middel van groepsopdrachten. Tijdens het werken in groep was er ruimte voor een individuele voorstelling van eigen concrete situaties. Op deze manier was er een grote inbreng van de groep zelf, waaruit je ook heel wat kon leren.”

- Medewerker,  Stadsbestuur Lendelede